Home | Contact | Archives


 

 
 

مطلب قبلي :: خانه :: مطلب بعدي

 
 

یکشنبه ۶ اسفند ۸۵

زنان سکولار فلسطینی از خانه ها بیرون آمده اند

 



زنان فلسطینی تنها آن دسته از زنانی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و روزنامه ها می بینیم نیستند. زنان فلسطینی تنها آن زنان و مادرانی که عباهای بلند بر تن دارند و روسری های بزرگ بر سر نیستند. همه فلسطین مادرانی نیستند که پیشانی پسرها را می بوسند تا آنها را روانه عملیات انتحاری و کشتار و شهادت کنند. زنان بسیار دیگری هم هستند که تصویر آنها را هرگر در رسانه های ایران( و بسیاری از رسانه های جهان) نمی بینیم.

اخیرا تعداد قابل توجهی از زنان سکولار فلسطینی، تجمعی را در اعتراض به هر دو حزب اصلی فلسطین - حماس و فتح- ترتیب دادند و خواستار حکومتی تازه شدند که امنیت آنها و خانواده هایشان را تضمین کند. حکومتی که درگیری های مداوم و کشتار را ارزش نداند و صدای زنان را با این بهانه همیشگی که کشوردر حال جنگ است، خاموش نکند.

جامعه فلسطین، جامعه ای است مردسالار و سنتی. در همه این سالهای جنگ و مبارزه گروه های حاکم همه سعی خود را کرده اند تا زنان را پشت پرده نگه دارند و تنها در چند سال اخیر است که زنان تا حدی از پشت پرده مبارزه بیرون آمده اند و حضور و نمودی علنی و بارز در مبارزه داشته اند. آشکارترین شکل آن نیز زنان انتحاری هستند که فلسطین در این سالها تبلیغات بسیاری درباره آنها و اقدامات انتحاری آنها صورت داده است. بعد از به قدرت رسیدن حماس، اشکال سرکوب زنان در این جامعه سنتی و مردسالار تشدید هم شد. حالا دیگر کمتر زنی در فلسطین و به خصوص نوار غزه جرات می کند که بدون روسری بزرگی که همه موهای سرش را بپوشاند از خانه خارج شود؛ چرا که با آزار و اذیت مسلمانان حماس روبرو خواهد شد.

به گزارش سایت «زنان صلح»، مدیر«مرکز امور زنان» ، تنها ان جی اویی که در زمینه توانمند سازی زنان در حوزه اقتصاد و آموزش در نوار غزه فعالیت می کند، می گوید حالا روز به روز بیشتر شاهد حضور و فعالیت گروهی از زنان سکولار هستیم که عضو یا حامی هیچ یک از دو حزب حماس یا فتح نیستند. این زنان از خانه های خود بیرون آمده اند تا از خشونت رایجی که جزئی از جامعه شده است اعلام انزجار کنند؛ دغدغه و خواسته آنها دغدغه و خواست زنان بسیار دیگری هم هست که هنوز جسارت و جرات کافی را ندارند که از خانه ها بیرون آمده و رودرروی جامعه مردسالاری بایستند که مبارزه و مرگ و انتحار ارزش های مقدس آن است.

این زنان سکولار در تجمع اخیر خود شعار می دادند: « امنیت کجاست؟ قانون کجاست؟»، « نه فتح، نه حماس، ما حکومتی تازه می خواهیم» ، « حکومتی می خواهیم که امنیت ما و بچه هایمان را تضمین کند، نه حکومتی که وقتی بچه هایمان جلو چشم های ما کشته می شوند از ما می خواهد که ساکت بمانیم و دم نزنیم!»

بنا به گفته وب سایت « زنان صلح» تجمع این زنان در حالی صورت گرفت که چند روز از اقدام انتحاری« فاطمه النجار» پیرزن هفتاد و دوساله فلسطینی می گذشت. این زن هفتاد و دوساله به یک ایستگاه بازرسی اسرائیل حمله کرده و خود را منفجر کرده است و تنها موجب زخمی شدن سطحی دو سرباز اسرائیلی شده است. اما حماس تبلیغات بسیاری روی این اقدام انتحاری زن صورت داده است و او را نماد زنان مبارز و وطن پرست فلسطین معرفی می کند.

تقارن این دو اتفاق، تضاد را به خوبی عیان می کند. همه زنان فلسطینی سرسپرده فتح و حماس نیستند، جنگ را مقدس نمی دانند، انتحار را باارزش نمی دانند و تعدای از آنها حالا از خانه ها بیرون زده و مقابل ارزش های جامعه مردسالار قد برافراشته اند. هرچند تصویر این زنان را هرگز نمی بینید، اخبار آنها را هم نمی شنوید...پروپاگاندای رسانه ای!

مرتبط:

زندگی روزانه یک زن در نوار غزه

«زندگی روزانه یک زن در نوار غزه» را برای روزنامه ترجمه کرده بودم، به این دلیل که همخوانی با کلیشه زن فلسطینی نداشت چاپ نشد!

Permalink | Comments 27
 


 

.:: نظرات خوانندگان



فرناز عزیز سلام
هر روز صبح بیدار می شم و هنوز محبوبه آزاد نشده. دلم می خواست توی جمع شما ها باشم که فعلا خیلی پرت افتادم .
خودت چطوری ؟ جای منو خالی کن

----------
فرناز: هانیه جانم! جایت خالی هست...محبوبه گل مثل همیشه پرانرژی هست و مقاوم. مامانت را ببوس زیاد :-)

هانيه بختيار :: 24 فروردین 1386 9:34 بֽظֽ


سلام فرناز جان!
اگر از محبوبه و ناهید خبری داشتی حتمآ اینجا بذار.
ممنون از اطلاعاتی که در مورد زنان فلسطینی دادی.

مهدی هنرپرداز :: 18 فروردین 1386 5:22 بֽظֽ


man bargashtam

IKS :: 12 فروردین 1386 0:02 بֽظֽ


سلام فرناز خانم امیدوارم حالتان خوب باشد
امروز هرچی تلاش میکنم وارد سایتتون بشم فیلتره و وقتی هم با فیلتر شکن وارد میشم آخرین کامنتتون 6 اسفند نوشته شده خواستم ببینم مشکل از کامپیتر منه یا مشکل رفع میشه
امیدوارم هرچه زودتر مطالب خواندنی و آموزنده شما رو بخونم
همیشه شاد پیروز سربلند و خ.شبخت باشید

----------
فرناز: سلام نیما جان! کدام آدرس سایتم فیلتر هست؟ فرناز. اینفو؟ به من یک ایمیل بزنید یک آدرس دیگر بهتون بدهم.

نیما :: 6 فروردین 1386 0:40 بֽظֽ


زندگی سرشار از اندیشه های زیبا و پر از عشقی را برایتان ارزو مندم

elham :: 1 فروردین 1386 1:52 بֽظֽ


روز است که ديگر باره باز می گردد
يادآور صبح و سلام و سبزه
سال نو مبارک

SETAREH :: 1 فروردین 1386 10:26 قֽظֽ


delam kheili barat shoor mizane, kojayee?

Mahsheed :: 15 اسفند 1385 10:07 بֽظֽ


خانم سیفی عزیز!
ایکاش این بلوغ سیاسی دستکم چند دهه قبل از اکنون عینیت یافته بود.اگر اینگونه می شد شاید سرنوشت سرزمین زیتون بی حاصل فرق می کرد..
مطلب زیبایی بود...

احسان :: 15 اسفند 1385 10:13 قֽظֽ


Salam farnaz jan, mishe lotfan az paitakhte barde darie jensi be manamtoo emailam link bedi? mamnoon.

Mahsheed :: 13 اسفند 1385 1:26 بֽظֽ


درود...
به این پست لینک داده شد.

-----------
فرناز: ممنون آقای آضفی

سهیل :: 11 اسفند 1385 5:03 بֽظֽ


سلام فرناز عزیز مطلب بسیار جالبی بود و من به آن لینک دادم.

-------------
فرناز: سلام مهری عزیز! خوشحالم که این مطلب را دوست داشتید :)

mehri jafari :: 10 اسفند 1385 1:59 قֽظֽ


فرناز جون!
من فقط مي خواستم يه تذكر بدم كه سكولار در فرهنگ فلسطيني يكم با اون چيزي كه مي فكر مي كنيم فرق داره. يعني اون جا جنبشي مثل الفتح هم سكوولار محسوب مي شود. مثلا در همان تظاهرات ها زنان با حجاب فلسطيني هم بوده اند و اين خيلي خوب هست كه زن فلسطيني حالا با مذهي يا بي مذهب بدون توجه به ايدئولوژي عليه 50 سال فراموشي از استراتژي مبارزه برخيزه. ولي خوب بسياري از زنان سكولار هم هستند كه در جنبش مقاومت فلسطين هم اكنون حضور دارند و بايد از اون ها هم ياد بشه. اتفاقا د مذاكرات مكه جالبه بدوني كه مساله اعتراض مادران فلسطيني به روند موجود مطرح شده است :).
راستي مي بينم كه كيهان بهتون گير داده خفن. همين يعني خيلي موفق بودين :دي

------------
فرناز: سینا جان! درسته و بهتر بود این توضیح را هم می نوشتم. مرسی از اینکه یادآوری کردی.

سينا :: 9 اسفند 1385 0:49 بֽظֽ


مقالة "آيا چيزي به نام حجاب اسلامي توجيه دارد؟

http://tarbyat.blogfa.com

----------
فرناز: آقای هوشنگ و دوستان دیگری که کامنت های مشابه می گذارید، ممنون می شوم از نظرخواهی من به عنوان بیلبورد تبلیغات استفاده نکنید. من ازاین به بعد متاسفانه چنین کامنت هایی را تایید نخواهم کرد.

hooshang :: 8 اسفند 1385 11:19 بֽظֽ


ا ا ا ا ... چه بد !!! اخه میدونی که من خیلی کامنت هام کوتاهه (!!) واسه همین اونی که دفعه ی قبل نوشتم رو بیخیال و باشه ایشالا مطلب بعدی جبران میکنم ... !!! اون پستی که از من گذاشتی توش نوشته بودم که : "راستی یادم رفت تو پست قبلی اسمم رو بگم ؛ نشناختی ؟ بابا من حمیدم دیگه ...

" واقعا واست سوال ایجاد نشد که حالا قبلش چه کامنتی برات گذاشته بودم و چی بوده و چرا .... ؟؟؟!!!

اوکی ؛ حالا برای خالی نبودن عریضه یه چیزایی از اونو که یادمه (بابا عجب حافظه ای داریم ما !! ) میذارم :
گفته بودم که تو همه ی جای دنیا و حتی تو جامعه ی خودمون رسانه ها اون چیزی رو که میپسندن اعلام میکنن , حالا یا درست یا غلط ؛ البته اون جوری که به نظر میاد و قاعدتا هم اینطور به نظرم میاد تعداد زیادی از فلسطینیها نسبت به اشغالگری اسرائیل اعتراض دارن و هر یک اعتراضشون رو به یه نحوی بیان میکنن .
من به شخصه با ترور به هر هر نحوی و با هر هدفی مخالفم ؛ البته این عقیده ی شخصیمه ؛ چون یه جوری نامردی به نظر میرسه که کسی که آماده ی جنگ و دفاع نیست و یا حتی بیگناهه رو غافلگیرانه بفرستی رو هوا .. ولی بعضی وقتا دیگه هیچ راهی واسه ادم نمیمونه و اگه دست رو دست گذاشته بشه یا بخواد از طریق مراجع به اصلاح حقوقی و بین المللی پیگیری بشه باید سالیان دراز فلسطینیها هر روز منتظر یه فاجعه ی جدید باشند در صورتیکه عملیات های انتحاری میتونه تا حدی جلوی زیاده روی های اسرائیل رو بگیره .
فراموش نکنیم تو جنگ اخیر لبنان ؛ حزب الله با استفاده از ترفند حمله ی موشکی به شهرها از جمله حیفا تونست اسرائیل رو مجاب کنه که زیاده روی بیش از اندازه نکنه البته الان در موقعیتی نیستم که بخوام عمل هیچ گروهی رو توجیه کنم یا ازشون دفاع کنم ...
اما برگردیم سر اصل مطلب ؛ به نظرم اندکی تا قسمتی ( همراه با غبار محلی !! ) تند رفتی !! .. هیچ کسی منکر وجود چنین زنهایی تو فلسطین نیست , این خیلی بدیهیه که در همه جا همه جور فکر و منشی وجود داره و ای بسا تعداد این این معتقدان در فلسطین هم قابل صرفنظر کردن نباشه ولی به نظر من همونجوری که به تفکر و عقیده و خواست اونها احترام میذاریم ( چون یک انسانند واین ابتدائی ترین حق اونها ست ) به همونقدر نسبت به طرف مقابل هم این احترام رو قائل باشیم چون اون هم یه انسانه و باید از این حق برخوردار باشه ...
این خیلی بی انصافیه که ما اینجا تو خونمون کنار شومینه بشینیم و در مورد یه مادری که بچه اش کشته شده نظر بدیم که ایا کار اون درسته یا نه ؟ من هیچوقت مادر نمیشم ولی این احساسو باید از مادرا پرسید ... و آیا انتقام این مادر ( هرچند به طریقی اشتباه ) سرسپردگی به فتح یا حماس حساب میشه ؟؟ بعید میدونم .
البته من اینو نمیخوام رد کنم که بعضی از فلسطینیها ( و شاید هم حتی خیلی هاشون ) مخالف فتح و حماس هستن و باالطبیعه ( عجب لغت سنگینیه این باالطبیعه ؛ معادل فارسی ش چی میشه ؟!! ) اونها هم حق ابراز عقیده و نظرشون رو دارن و ای بسا اگر تعدادشون به یه حدی برسه حق داشتن یه وزیر ( هر چند داخلی ) رو تو دولت دارند .

پ.ن. 1 : گفتم که خیلی کامنت هام کوتاهه !!!!
پ.ن. 2 : راستی گفته بودی از اکانتی استفاده میکنی که بازتاب فیلتره . من الان حوصله ی گشتن تو سایت رو ندارم که ایمیلت رو پیدا کنم ولی اگه مصر بودی اون مطلبی رو که بهت گفته بودم ( پایتخت برده داری جنسی ) ببینی ؛ یه ایمیل بهم بزن تا اون مطلب رو واست بفرستم .
پ.ن. 3 : امیدوارم این دفعه واقعا هاستت دچار مشکل نشه چون خدائیش حسش نیست بشینم این همه مطلب رو دوباره تایپ کنم !!!!

-------------
فرناز: حمید جان! نادیده گرفتن هم هیج کمتر از انکار نیست. اینکه مدام پروپاگاندای رسانه ای تولید کنی و تلاشها و افکار و ایده های گروه های دیگری که متضاد است را نبینی، معنایش انکار آنها هم هست. در مورد لینک بازتاب هم نه مصر نیستم بخوانمش. مرسی از محلتت و کامنت های کوتاهت!( جشمک)

حمید :: 8 اسفند 1385 7:54 بֽظֽ


فرناز جان مرسی از اینکه شیرجه می زنی تو قلب واقعیت.

-----------
فرناز: خواهش :)

reza :: 8 اسفند 1385 5:18 بֽظֽ


نمی دونم نظرم ارسال شد یا نه ؟نوشته بودم که به این نوشته ی تو لینک داده ام . اگر کامنت ها را اول تائید می کنی یک کاری کن ما بفهمیم حرفمان ارسال شده یا نه. :)

---------
فرناز: آخه بلد نیستم یک کاری کنم معلوم بشه:)...باید از مسئول فنی بخواهم.

غزل :: 8 اسفند 1385 0:32 بֽظֽ


با اجازه به این نوشته لینک دادم .جنگ چیزی بدیه ولی حمله به آدم های غیر نظامی و اهداف غیر نظامی به بار بیمارستان ایستگاه اتوبوس اسمش جنایته چه از طرف فلسطین چه از طرف اسرائیل.

---------
فرناز: خواهش می کنم غزل جان:)...به نظر من هم اسمش جنایت است و نه چیز دیگر.

غزل :: 8 اسفند 1385 0:29 بֽظֽ


سلام
این لینکایی که میذارید،صحبتها رو میگم.اینای سمت چپ .اینا رو خیلی دوست دارم.برای این سریتون هم عالین.بابتشون تشکر

-------------
فرناز: منظورتان silences و herstory هست؟ :)

mohi :: 8 اسفند 1385 1:11 قֽظֽ


به روز هستم.به مناسبت سالروز 8 اسفند.روز اعطای حق رای زنان ایران.در شهر من ببینید.
با آرزوی شادی و سربلندی زنان و مردان ایران زمین.

حامد :: 7 اسفند 1385 9:11 بֽظֽ


سلام
حرف های شنیدنی و خواندنی در روزنامه ها و مجله ها جایی ندارد
حرف حرف خودشان نه چیزی غیر از تفکر انها

-----------
فرناز: و البته یک بخشی هم گیلدا جان مربوط به خط قرمزها و باید و نبایدهایی هست که گریبانگیر روزنامه ها است.

گیلدا :: 7 اسفند 1385 7:18 بֽظֽ


سلام ، من دیشب 2تا پست گذاشتم ولی فقط دومی رو گذاشته بودی !! اولی نرسیده بودش یا صلاح دیدی که نذاری ؟

----------
فرناز: حمید جان! هاست من تمام دیروز دچار مشکل بود و هی یک چیزهایی می پرید و می رفت و می اومد. من همان یک کامنت را از شما دریافت کردم، باز کامنت اول را ممنون می شوم بنویسید:)

حمید :: 7 اسفند 1385 7:04 بֽظֽ


من نمي دونم اين اقدام انتحاري چه فرقي با تروريسم داره كه حماس اينقدر روش مانور ميده اسمشم گذاشتن شهادت طلبانه. ميرن زن و مرد بيگناه اسرائيلي رو مي كشن كه چي بشه؟ وطن پرستي؟ يا فداييان حماس؟

----------
فرناز: من هم نمی فهمم چطور کشتاری مقدس می شود و کشتاری گناه گندم جان...

گندم :: 7 اسفند 1385 4:15 بֽظֽ


سلام. خوشحال می شوم به سوالی که مطرح کرده ام فکر کنید و در صورت امکان جواب بدهید:
http://yaghyemaghmoom.blogfa.com/post-204.aspx

ali :: 7 اسفند 1385 0:52 قֽظֽ


آن تصویر کلیشه ای تنها چهره زن فلسطینی نیست، موافقم، هرچند در این چند ساله هر چه پیشتر می‌رویم گرایش به ایدئولوژی مذهبی و بنیادگرایی اسلامی بیشتر رشد می‌کند و سکولارها بیشتر به حاشیه می‌روند،‌ هم در فلسطین و هم در کشورهای عرب اطرافش. از عاقبت کار آن منطقه بدجوری می‌ترسم. نکته دیگر این که فلسطین مثال بسیار خوبی است که مسائل مربوط به حقوق زن چندان از باقی مشکلات اجتماعی مستقل و مجزا نیستند.
بد نبود اگر منبع آن ترجمه را هم ذکر می‌کردی.
--------------
فرناز: آقای اخباری عزیز! مثال خوبی از این هم هست که با بهانه جنگ و درگیری نمی شود و نباید حقوق زنان را نادیده گرفت و سرکوب کرد. راستش این ترجمه نبود. بیشتر ترجمه تالیف بود...من خبر تجمع را در سایت زنان صلح خواند بودم و ولوم و بقیه را هم براساس اطلاعات پیشین خودم نوشتم:)

احسان اخباری :: 7 اسفند 1385 0:09 قֽظֽ


راستی یادم رفت تو پست قبلی اسمم رو بگم ؛ نشناختی ؟ بابا من حمیدم دیگه ...

-------------
فرناز: شناختم :)

حمید :: 6 اسفند 1385 9:36 بֽظֽ


کاملاً حق باشماست مثل همیشه
پیروزی از آن ماست

ماریه :: 6 اسفند 1385 4:09 بֽظֽ


Farnaz jan salam. zendegi dar mohithaye mard salar hamishe ba supress kardane didgah-haye zanane hamrah boode be in shekl ke jahanbini va khodshenasie afrad az negahe mardane shenakhte mishe. khob dar in javamee, tabiatan mishe entezar dasht ke tanha seday zanaani shenide beshe ke dar madhe mardan sokhan migan. khoshalam ke belakhare in divarhaye bolandi ke mardha baraye khafe kardane sedaye zanan sakhtan be daste zanan shekaste mishe. hala dar in rah ang-hay ziadi ham be zanha mikhore ke rayej tarine aanha (bihaya) hast. khosh-hal misham az inke be khatere gereftane hagham be tarighi ke khodam ro razi mikone behem bi haya ham began.... agar haya chizi hast ke mrd-ha tarifesh mikonan ke kolah sare khodeshoon bezaran, begzar man bihaya basham... Delam kheili pore, kash mitonestam farsi type konam ta hamasho begam.

-----------
فرناز: من هم خیلی خوشحالم مهشید جان...بذار بگند. اینجور افراد هم هرچقدر بیشتر دری وری و فحش بدهند، من شخصن مطمئن تر می شوم که راهم را درست انتخاب کردم و دارم بیشتر تاثیر می گذارم.

Mahsheed :: 6 اسفند 1385 1:05 بֽظֽ